Partner wydania: Sprawienie, by potencjalni uczestnicy konferencji, eventu czy nawet szkolenia wyczekiwali go z niecierpliwością, stanowi cel wielu organizatorów wydarzeń. Jak zatem podsycać zainteresowanie, budować napięcie, a przy okazji rozszerzać zasięgi i zdobywać jeszcze większą publiczność? Zbudowanie strony internetowej i dodanie wydarzenia na Facebooku nie zagwarantuje nam frekwencji. Obserwując niektóre wydarzenia, mam jednak wątpliwości, czy nie należałoby wyjaśnić, dlaczego bez szerszej perspektywy oraz planu komunikacji z uczestnikami przed eventem prosimy się o porażkę. TRIKI Podejrzewam, że na niejednej stronie internetowej widziałeś licznik, który odlicza czas do zakończenia sprzedaży biletów albo do rozpoczęcia wydarzenia. Kojarzysz też komunikaty w mediach społecznościowych o tym, że do eventu pozostało już tylko 5 dni albo że organizator ma już ostatnie 3 bilety? Te proste, psychologiczne triki są próbą ponaglenia potencjalnego uczestnika do zakupu, wywołania uczucia zniecierpliwienia, niedostępności, a nawet niepokoju. Tykający zegar, oferta dostępna jedynie przez określony czas, świadomość, że szansa może nam uciec sprzed nosa, oraz fakt (jeśli organizator nie manipuluje liczbami), że pula wejściówek, miejsc, biletów jest na wyczerpaniu, mają jasny cel. Czy są skuteczne? Nie, jeśli będziemy bazować jedynie na nich, ale jako elementy wplecione w strategię komunikacji z uczestnikami z pewnością mogą mieć rację bytu. PLAN Posiadanie planu komunikacji z publicznością oraz strategii informowania o wydarzeniu pomoże nam lepiej przygotować się do zadania i działać krok po kroku. Pozwala też realizować konkretne, przemyślane zadania mające na celu wywołanie u odbiorców pożądanych emocji oraz zachowań. Od tego powinniśmy zacząć. „DLACZEGO?” Jako organizator masz swoje powody, dla których tworzysz dane wydarzenie. Aby zdobyć uwagę odbiorców i ich zaangażowanie, warto zadać sobie trochę trudu, by poznać również ich „dlaczego?”. Czy wiesz, co spowoduje, że wezmą udział akurat w tym, a nie innym wydarzeniu? Dlaczego mieliby się z nim utożsamić? Czy sam temat przewodni będzie wystarczający, by przekonać ich do zakupu biletu, czy może chodzi o inny magnetyzm w postaci prelegentów, atrakcji wieczoru, zdobycie nowych umiejętności, ciekawe case study, inspiracje… O udziale w wydarzeniu decydują różne kwestie, czasem mocno zaskakujące, takie jak after party (a nie wydarzenie samo w sobie), chęć nawiązania nowych kontaktów, wyjścia z domu albo urwania się na jeden dzień z pracy, by spędzić go na konferencji. Warto podkreślić wszystkie elementy, które pomogą nam ściągnąć zainteresowanie przyszłych uczestników. Jednak by to zrobić, trzeba zadać sobie trochę trudu i poznać ich „dlaczego?”. Kiedy już jesteśmy w posiadaniu tej informacji i znamy potrzeby odbiorców, możemy budować odpowiednio dopasowane komunikaty. ZAPOWIEDZI Kiedy do kin ma wejść nowy film, oglądasz trailery. W małych porcjach zdradzają, czego możesz spodziewać się po całym filmie. Intrygują, budują ciekawość, wywołują w odbiorcach zniecierpliwienie. Podobnie warto potraktować wydarzenie, czyli: ogłosić je, następnie w małych porcjach serwować więcej informacji i uważać na spoilery. Chyba nikt ich nie lubi. Doza niepewności i tajemnicy jest zwykle podniecająca. Tak w filmach, jak i w wydarzeniach. DOWODY Zakładam, że wiesz, jak działa społeczny dowód słuszności. Wykorzystaj go! Daj ludziom dobry powód do tego, by przyszli na Twój event. Zastosuj chociażby rekomendacje dotychczasowych uczestników, zdjęcia lub filmy z poprzednich edycji, zaproszenia prelegentów lub gwiazd mających zagościć tym razem. Niech te dowody utwierdzą ich w przekonaniu, że podjęli dobrą decyzję. Na podstawie tego, co przeczytali czy zobaczyli, już dziś mogą zastanawiać się, jak będzie tym razem. A musisz wiedzieć, że w tym wypadku ciekawość to pierwszy stopień do… zaangażowania. STAŁA KOMUNIKACJA By odbiorca mógł niecierpliwie wyczekiwać daty wydarzenia, warto być z nim w stałym kontakcie. Nie chodzi o to, byś od momentu rejestracji czy zakupu biletu zasypywał go mailami albo grafiką o wydarzeniu udostępnianą codziennie w mediach społecznościowych. Pomyśl o zestawie różnych (ale i spójnych!) grafik, które będą stopniowo odkrywać więcej informacji. Zaciekaw przyszłych gości wydarzenia. JAK BUDOWAĆ NAPIĘCIE PRZED EVENTEM? Z artykułu dowiesz się: Jaki jest cel zadania sobie przed każdym wydarzeniem pytania „dlaczego?”. Kiedy możemy zacząć budować odpowiednio dopasowane komunikaty. Czy dobrym sposobem jest używanie tej samej grafiki w celu tworzenia identyfikacji eventu. Jak wykorzystać społeczny dowód słuszności w celu promocji wydarzenia. Tekst: Justyna Wojciechowska 32 KNOW-HOW ORGANIZATORA
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==