Partner wydania: O zmianach w algorytmie Facebooka mówi się cały czas, Facebook co kilka tygodni wprowadza na swoim portalu zmiany i nowości. Prawdziwa eskalacja dyskusji i domysłów powstała jednak 12 stycznia 2018 r., kiedy to Mark Zuckerberg zamieścił na swoim prywatnym profilu swoistego rodzaju noworoczne postanowienie: za cel postawił sobie meaningful reactions. Co to tak naprawdę oznacza i czy zmian należy się bać? Nie taki Mark i zasięgi straszne, jak je prasa branżowa i media malują. Moja pierwsza rada: nie martwić się przyszłością promocji na Facebooku na zapas. Dlaczego? Odsyłam do oryginalnego wpisu, który na swoim profilu zamieścił właściciel portalu: http://bit.ly/2mLXKho. Podkreślam, to na razie i wyłącznie wpis, a nie realne zmiany. Kiedy zostaną one wprowadzone w życie? Zapewne w ciągu kilku miesięcy, więc jest czas na przygotowania. Kluczowe w zmianach jest meaningful reactions. Facebook chce wrócić do korzeni i postawić na treści tworzone nie przez marki i strony, a przez naszych znajomych czy rodzinę; innymi słowy portal chce dostarczać użytkownikom takich treści, które mają dla nich znaczenie i nie są konsumowane biernie (bez komentarzy czy udostępnień). Czy zatem nie zobaczymy w ogóle wpisów naszych ulubionych marek? Czy nasze wpisy – przedsiębiorców, organizatorów wydarzeń – nie będą się wyświetlać? Zdecydowanie NIE. Marki, produkty, firmy, agencje, to jedno z podstawowych źródeł przychodu Facebooka. A o czym wielu zapomina interakcje ze stronami na Facebooku, w tym te wygenerowane dzięki zasięgowi organicznemu są niezbędne do tego, aby dobrze targetować reklamy. Nie bez przyczyny zakładając nową stronę w serwisie, musimy określić jej kategorię. Zabierając zasięgi organiczne stronom, Facebook znacznie ogranicza skuteczność swoich reklam. Czyli jednego ze swoich głównych źródeł przychodu. Trzeba również pamiętać o tym, że jeszcze nikt nie uszczęśliwił nikogo na siłę. Facebook ma położyć nacisk na meaningful interactions oraz powrót do korzeni, czyli reakcje międzyludzkie, społeczne. (Nie)stety, nie każdy z nas jest osobą społeczną. Nie tylko w internecie. Wiele osób nie traktuje już Facebooka jako kanału interakcji międzyludzkich, a raczej źródło wymiany wiedzy, informacji, wydarzeń, kontaktów biznesowych. Swoistego rodzaju kanał RSS. Zuckerberg doskonale o tym wie. Dlaczego zatem chce doprowadzić do zmian? Tu mogę tylko przypuszczać, ale meaningful interactions to tym samym lepszy content, a lepszy content i mniej „śmieciowych treści”, to więcej czasu spędzananego przez użytkownika na platformie. Czyli główny cel Facebooka (aby reklamodawcy m.in. chcieli się na nim reklamować). Z kim walczy Facebook o użytkownika? Między innymi z YouTube’em, ale ostatnimi czasu poważnym graczem na rynku jest Netflix. Istnieje obawa, że najbardziej stracą na tym małe firmy, blogerzy czy NGO. Czy naprawdę? Niekoniecznie. Ponownie: meaningful reactions. A przecież ważne wydarzenia, zbiórki społeczne, treści o dobrej jakości takie właśnie są i takie generują te podmioty! Trzeba zapamiętać jedną rzecz: jedynym słusznym (być może zbyt przesadnie, ale dosadnie) miejscem w sieci dla prowadzenia działań dla naszej marki jest nasza własna strona internetowa. I dywersyfikowanie na nią ruchu z różnego rodzaju kanałów. Nie pora na strach i panikę – pora na edukację. Facebook, Instagram, YouTube, platformy blogowe – to nie jest „nasz kawałek podłogi”. To mieszkanie, które na chwilę wypożyczamy i w którym ktoś może chcieć zrobić remont, sprzedać albo po prostu wyrzucić nas na bruk. Co, jeżeli jednak zmiany wejdą w życie szybko? Nie ma się czego obawiać, pora po prostu na to, aby produkować lepszy content. I zastosować kilka poniższych porad. 10 ZASAD SKUTECZNEJ PROMOCJI NA FACEBOOKU: 1. Obserwuj najpierw. Powinieneś zachęcać swoich użytkowników (w poście, w komentarzu) do odhaczenia na Twoim fanpage opcji „obserwuj najpierw”. Dzięki temu Twoje posty będą im się wyświetlały na tablicy, a Ty będziesz miał pewność, że Twoi odbiorcy PROMOCJA EVENTU A ZMIANY W ALGORYTMACH FACEBOOKA I INSTAGRAMA Z artykułu dowiesz się: Co oznacza meaningful reactions, który stanowi najnowszy cel Marka Zuckerberga. Jak tworzyć content, który pozwoli na zwiększenie zasięgu postów i zaangażowania odbiorców. Gdzie zaszły zmiany w algorytmach Instagrama i Facebooka. Mamy dla Ciebie 20 porad! Dlaczego powinieneś zmienić swoje konto na Instagramie na biznesowe i jakie profity z tego uzyskasz. Czym jest shadowban i jak może nam pomóc aplikacja Hashtagger. Tekst: Anna Ledwoń 28 KNOW-HOW ORGANIZATORA
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==