Partner wydania: wniosku należy dołączyć m.in.: program i regulamin imprezy (regulamin należy również udostępnić uczestnikom, najlepiej przy wejściu na teren, a także na stronie internetowej), plan obiektu oraz opinie na temat bezpieczeństwa imprezy wydane przez policję, straż pożarną, pogotowie ratunkowe oraz w szczególnych przypadkach jednostkę sanepidu. Wnioski o opinie do służb bezpieczeństwa również należy złożyć z odpowiednim wyprzedzeniem, pamiętając o tym, że czas odpowiedzi to 14 dni. Najpóźniej na 7 dni przed planowanym terminem imprezy organ jest zobowiązany do wydania decyzji: pozytywnej albo negatywnej. Organ decydujący może też stwierdzić, że wydarzenie stanowi imprezę podwyższonego ryzyka, co wpływa na sposób przygotowania do imprezy. OCHRONA Kolejnym obowiązkiem organizatora jest zapewnienie podczas imprezy odpowiedniej liczby służb porządkowych i informacyjnych. Zgodnie z przelicznikiem zapisanym w ustawie w przypadku imprezy dla 5000 osób koniecznych jest łącznie 57 przeszkolonych pracowników ochrony. Ich zadaniem jest dbałość o przestrzeganie regulaminu imprezy, usuwanie potencjalnych zagrożeń oraz reagowanie na występujące incydenty. W tym celu członkowie służb mają prawo m.in. do kontroli biletów wstępu, legitymowania uczestników, a także sprawdzenia ich bagażu pod kątem niebezpiecznych przedmiotów. Służby porządkowe w ograniczonym zakresie mogą stosować wobec uczestników środki przymusu bezpośredniego, takie jak kajdanki czy gaz obezwładniający. Szczegółowe zadania służb porządkowych i informacyjnych powinien zawierać „Plan zabezpieczenia imprezy masowej” przygotowywany przez kierownika do spraw bezpieczeństwa, będący przedstawicielem organizatora do kontaktu z przedstawicielami służb. Podczas imprezy masowej na jej terenie konieczne jest stworzenie sztabu, czyli miejsca, w którym pracują przedstawiciele służb bezpieczeństwa zarówno organizatora, jak i zewnętrzne, takie jak policja i straż pożarna. ZABEZPIECZENIE MEDYCZNE Obok służb porządkowych i informacyjnych obowiązkiem organizatora jest zapewnienie zaplecza medycznego. Przed odbywającymi się w Polsce piłkarskimi mistrzostwami Europy przygotowane zostało Rozporządzenie Ministra Zdrowia, które reguluje sposób zabezpieczenia imprezy masowej pod względem medycznym. Zabezpieczenie to ma być realizowane przez zespoły wyjazdowe (karetki z lekarzem bądź ratownikiem medycznym), dwuosobowe patrole medyczne oraz stacjonarne punkty medyczne, w ilościach określonych w stosunku do liczby uczestników. W dokumencie tym po raz pierwszy pojawia się także funkcja koordynatora medycznego, którego zadanie stanowi zarządzanie pracą wszystkich medyków na terenie imprezy masowej. Dla przykładu – w przypadku wydarzenia dla więcej niż 5000 uczestników (ale mniej niż 25 000) koordynator będzie zarządzał dwoma karetkami, jednym patrolem medycznym (na każde 10 000 osób). Dodatkowo jeśli uczestników jest więcej niż 10 000, konieczne jest stworzenie stałego punktu medycznego. W przypadku wydarzeń na bardzo dużą skalę, takich jak np. Przystanek Woodstock lub inne festiwale muzyczne, organizowane są także szpitale polowe lub izby wytrzeźwień. Rozpoczynając przygotowania do imprezy, warto odpowiedzieć sobie na dodatkowe pytania, które pozwolą nam określić, czy nasze wydarzenie faktycznie musimy traktować jako imprezę masową, bo ustawa przewiduje również wyłączenia. Nie stosuje się jej np. do imprez organizowanych m.in. w kinach, teatrach, domach kultury i na terenie państwowych uniwersytetów, a także do tych propagujących aktywność sportową oraz do wydarzeń o charakterze ministerialnym – bez względu na liczbę gości. 12 OKIEM EKSPERTA
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==