nie są objęte tym rozporządzeniem – pod względem ochrony danych osobowych. Jeżeli wizytówka zawiera dane kontaktowe do konkretnego działu lub ogólne do firmy, to wówczas takie dane nie są danymi osobowymi. Nie jesteśmy w stanie zidentyfikować osoby, z którą mieliśmy kontakt, jedynie firmę, którą ta osoba reprezentuje. Jest to dobre rozwiązanie również dla początkujących pracowników, bowiem w przypadku zakończenia współpracy klient nadal będzie dysponował kontaktem do firmy. Należy zwrócić uwagę, że dane osobowe osób prowadzących działalność gospodarczą są również objęte wspomnianymi przepisami, co komplikuje w pewnym zakresie ich wykorzystywanie. Są to bowiem „osoby fizyczne”, czyli są objęte wskazaną wyżej definicją. Jeżeli odbiorcą wizytówki jest osoba prywatna, to taka czynność jest wyłączona z przepisów o RODO. Zatem nadal można bez obaw przekazywać swoje wizytówki potencjalnym klientom – osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. W JAKI SPOSÓB UNIKNĄĆ PRZETWARZANIA DANYCH? Również zbierane przez nas wizytówki, jako osoby prowadzącej działalność gospodarczą, nie zawsze będą podlegały RODO. W tym miejscu należy jednak wskazać pewien warunek. Wizytówki nie mogą być zbierane i uporządkowane wedle jakiegokolwiek kryterium (alfabetycznego, branżowego), jest to bowiem przetwarzanie danych. Jeżeli zatem posiadamy wizytownik, w którym zbieramy otrzymane wizytówki i układamy je według jakiegokolwiek kryterium, to wówczas RODO ma zastosowanie. Jeżeli jednak nie przyjmujemy żadnego kryterium i wizytówki są ułożone w sposób losowy, wówczas RODO nie obowiązuje. Powyższe informacje można wywnioskować z motywu 15 omawianego rozporządzenia: „Aby zapobiec poważnemu ryzyku obchodzenia prawa, ochrona osób fizycznych powinna być neutralna pod względem technicznym i nie powinna zależeć od stosowanych technik. Ochrona osób fizycznych powinna mieć zastosowanie do zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych oraz do przetwarzania ręcznego, jeżeli dane osobowe znajdują się lub mają się znaleźć w zbiorze danych. Zbiory lub zestawy zbiorów oraz ich strony tytułowe, które nie są uporządkowane według określonych kryteriów nie powinny być objęte zakresem niniejszego rozporządzenia”. Konieczność „uporządkowania” potwierdza również art. 4 RODO, określając „zbiór danych” poprzez stwierdzenie, że „oznacza uporządkowany zestaw danych osobowych dostępnych według określonych kryteriów, niezależnie od tego, czy zestaw ten jest scentralizowany, zdecentralizowany czy rozproszony funkcjonalnie lub geograficznie”. Zatem zebranie wizytówek i przechowywanie ich w kieszeni podczas spotkania nie podlega jeszcze pod omawiane rozporządzenie. Istotne jest natomiast, co później będziemy robić z zebranymi kontaktami. KIEDY I DLACZEGO WARTO POZYSKAĆ ZGODĘ? Należy wspomnieć, że zgoda na przetwarzanie danych osobowych może być wyrażona w innych formach niż tylko oficjalnie i formalnie podpisanie zgody. Jeżeli bowiem dana osoba wręcza innej swoją wizytówkę, to w sposób oczywisty i dorozumiany wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych. Nikt bowiem nie wręcza wizytówki tylko po to, by otrzymujący ją wyrzucił lub zniszczył. Przewidziano to w rozporządzeniu, określając, że „zgoda osoby, której dane dotyczą, oznacza dobrowolne, konkretne, świadome i jednoznaczne okazanie woli, którym osoba, której dane dotyczą, w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego, przyzwala na przetwarzanie dotyczących jej danych osobowych” (art. 4 RODO). Zaznaczenia wymaga jednak, że zgodę w tej formie może wyrazić tylko osoba wręczająca własną wizytówkę. Nie można uznać, że ktoś wręczający wizytówkę osoby trzeciej wyraża za tę osobę zgodę na przetwarzanie jej danych osobowych. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie na wizytówce ogólnych danych kontaktowych firmy. Wówczas osoba zainteresowana może skontaktować się z firmą lub jej konkretnym działem, ale nie z indywidualnie wskazaną osobą. W takiej sytuacji nie naruszamy przepisów o ochronie danych osobowych, gdyż nie mamy możliwości skontaktowania się z konkretną osobą. Podobnie wygląda kwestia wymiany danych klientów pomiędzy przedsiębiorcami. Przekazanie kontaktu do Należy wspomnieć, że zgoda na przetwarzanie danych osobowych może być wyrażona w innych formach niż tylko oficjalnie i formalnie podpisanie zgody. Jeżeli bowiem dana osoba wręcza innej swoją wizytówkę, to w sposób oczywisty i dorozumiany wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych. Nikt bowiem nie wręcza wizytówki tylko po to, by otrzymujący ją wyrzucił lub zniszczył. Partner wydania: 50 PRZEGLĄD PRAWNY
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==