Lokalizacja eventowa to często punkt wyjścia udanego wydarzenia. Rynek oferuje nam bardzo szerokie spektrum obiektów eventowych. Znacząca część wydarzeń odbywa się w hotelach, a właściwie w ich części konferencyjnej. Chętnie wybieranymi lokalizacjami na eventy są obiekty wielkopowierzchniowe, takie jak centra targowe, hale, wysokie sale, hale namiotowe, obiekty postindustrialne, dziedzińce pałaców. Bardzo często prestiżowe wydarzenia, takie jak gale i bankiety, odbywają się w obiektach związanych z kulturą, niegdyś niedostępnych dla komercyjnego wynajmu. Menedżerowie tych obiektów mają świadomość, że dochody z organizacji wydarzeń eventowych to często drugi, zaraz po sprzedaży biletów, filar przychodów teatru, kina czy filharmonii. Co skusiło branżę eventową do spojrzenia w kierunku tych obiektów i realizacji w nich kluczowych wydarzeń? KULTURA WPISANA W EVENTY Event nie jest zwykłą imprezą, a świadomym narzędziem marketingowym, realizującym określone cele. Na eventy przeznacza się coraz większe fundusze, będące efektem precyzyjnie przygotowywanych budżetów, natomiast marketingowcy oczekują wysokiego współczynnika ROI (Return on investment). Pomimo prestiżowej pozycji eventu na podium marketingowych narzędzi nadal jest on bagatelizowany przez społeczeństwo. W ociepleniu wizerunku nie wspierają nas mass media, które często pokazują wyłącznie negatywną stronę branży eventowej. Doszło do tego, że artyści występujący na korporacyjnych eventach postrzegani są jako tzw. grajkowie do kotleta. Zwykło się mawiać, że „wykonują chałturę”. Tymczasem jest zupełnie inaczej. Branża eventowa już dawno temu dostrzegła atrakcyjność kultury, czyli spektakli, wystąpień, koncertów dedykowanych, zapraszając ją w swoje progi. Zaczęło się od organizacji zamkniętych spektakli czy koncertów dla przedstawicieli danej firmy, a następnie zestawiono je z ważnymi momentami z życia przedsiębiorstwa, takimi jak jubileusz czy rozdanie nagród. Kultura wpisała się w branżę eventową, a eventy w kulturę. To duet, któremu wróżymy powodzenie i długofalową współpracę. Praktyka potwierdza, że obydwa sektory zyskują na ścisłej współpracy. Wiele przedsiębiorstw dąży do tego, by kojarzono ich brand z działaniami w obszarze kultury, które w połączeniu z CSR-em wspierają promocję marki. Przedsiębiorstwa angażują się w sponsoring czy mecenat obiektów i artystów. Wspierają kulturę poprzez dofinansowanie projektów kulturalnych, spektakli czy koncertów. W zamian obiekty udostępniają możliwość dzierżawy loży na widowni lub przestrzeni reklamowej w folderach. OBIEKTY KULTURY OTWARTE NA WYDARZENIA KOMERCYJNE Uwagę eventowców przykuły instytucje związane z kulturą i sztuką. Niegdyś obiekty zamknięte na współpracę, sprawiające wrażenie skostniałych, aktualnie otwierają swoje wnętrza na organizację wydarzeń komercyjnych. Prestiż obiektu idealnie podkreśla rangę wydarzenia, np. jubileuszu firmy. Miejsce monumentalne, podniosłe i majestatyczne to duma organizatorów tych wydarzeń. Obiekty specjalne dla spektakli, koncertów oraz spektakularnych wydarzeń rozbudowały eventowe portfolio. Uroczyste gale, jubileusze firm czy prestiżowe ceremonie rozdania nagród i certyfikatów to najczęściej spotykane eventy komercyjne organizowane w obiektach kultury. Teatry czy filharmonie stanowią często główną lokalizację kongresów. Jednym z ważniejszych atutów obiektów kultury jest prestiż miejsca. Lokalizacje te nie dość, że mają bogatą historię, to gościły w swoich przestrzeniach najwybitniejsze osobistości ze świata arystokracji, biznesu czy polityki. To miejsca, których mury były świadkami historycznych wydarzeń i uroczystości. Obiekty same w sobie są monumentalne, dostojne i piękne, przez co narzucają niecodzienny, elegancki dress code, co wzmaga przeżycia oraz rozbudza emocje. Kolejnym plusem obiektów kultury jest bardzo dobra lokalizacja. Często usytuowane są w centrach miast, przy głównych ulicach. Są bardzo dobrze oznakowane i znane lokalnej społeczności. Nie sposób więc jest się zgubić i nie trafić na event. Obiekty te zwykle mają dogodny parking, ale też z uwagi na usytuowanie w centrum miasta są doskonale skomunikowane. Ogromny atut teatrów czy filharmonii stanowi bogate zaplecze techniczne, przede wszystkim szerokie windy towarowe umożliwiające przewiezienie dużych i ciężkich ekspozycji. Wyróżnić należy również bezpośredni wjazd na scenę, która zachwyca powierzchnią, a często i rozwiązaniami technicznymi, takimi jak możliwości podwieszeń ciężkiego sprzętu, obrotowość sceny, obecność zapadni, kotary czy bogate wyposażenie oświetlenia i nagłośnienia scenicznego. Akustyka w teatrach czy filharmoniach jest zazwyczaj wzorowa. Bogata oferta techniczna obiektów daje możliwość redukcji kosztów i optymalizacji budżetu eventu. Dodatkowo teatry mają olbrzymie magazyny przeróżnych scenografii, rekwizytów i kostiumów. To istny raj dla organizatorów wydarzeń, ale też finalnie dla uczestników wydarzenia. Dużym atutem jest również pokaźna widownia i liczba miejsc siedzących, czyli zazwyczaj OBIEKT KULTURALNY IDEALNYM MIEJSCEM NA EVENT Z artykułu dowiesz się: Dlaczego obiekty kultury są atrakcyjną przestrzenią eventową. Na czym polega symbioza kultury i branży eventowej. Jakie są atuty i mankamenty realizacji wydarzenia w obiektach kultury. Tekst: Anna Nowakowska Partner wydania: 30 DESTYNACJE EVENTOWE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==