Na drodze każdego przedsiębiorcy oraz event managera w pewnym momencie pojawia się istotna kwestia, którą (niestety) na polskim rynku wciąż się bagatelizuje. Mam na myśli dokładną analizę konkurencji. Rzadko kiedy jest ona dobrze wykonywana, w szczególności przez start-upy i firmy, które mają poniżej 10 mln przychodu. Jeżeli znajdujesz się w którejś z ww. grup i przeznaczasz na analizę kilka – kilkadziesiąt godzin, to już prawdopodobnie jesteś kilka kroków dalej niż inni. Przygotowanie uproszczonej analizy konkurencji może bowiem zająć Ci zaledwie kilka bądź kilkadziesiąt godzin (tak, zaledwie, szczególnie w skali długoterminowej). A jest to proces niezwykle istotny, ponieważ dostarczy Ci kluczowych informacji, choćby na temat tego, w jaki sposób konkurencja pozyskuje nowych klientów. PIERWSZE KROKI ANALIZY KONKURENCJI Najlepszym sposobem na przeprowadzenie uproszczonej analizy konkurencji (jeżeli nie masz jeszcze niezbędnej specjalistycznej wiedzy analitycznej) jest stworzenie arkusza kalkulacyjnego (Excel, Google Sheets). Można zrobić to również w zeszycie, ale zakładam, że ma służyć to nie tylko ćwiczeniom, więc wszystko, co robisz, powinno być dostępne z poziomu dysku online, tak aby Twój zespół czy Twoi podwykonawcy mogli z tego dokumentu skorzystać. Co powinno się znajdować w analizie konkurencji i od czego zacząć? Powinieneś uświadomić sobie, że zależy Ci na kilku rzeczach. Przede wszystkim musisz dowiedzieć się, jak Twoja konkurencja pozyskuje klientów, rozmawia z nimi, utrzymuje ich i do nich dociera (jakich kanałów używa). Odpowiedzi na te pytania będą stanowić punkt wyjścia dobrze wykonanej analizy. Upewnij się więc, że tak zatytułowane kolumny znajdą się w Twoim arkuszu. ZDEFINIUJ TWOJĄ KONKURENCJĘ W pierwszej kolejności powinieneś określić, na jak bardzo konkurencyjnym rynku funkcjonujesz i zastanowić się, czy chcesz zbadać tylko swoją bezpośrednią konkurencję, czy również pośrednią. ANALIZA KONKURENCJI – ZRÓB TO PROFESJONALNIE I OSIĄGNIJ SUKCES Z artykułu dowiesz się: Od czego zacząć analizę konkurencji. Jak zdefiniować konkurencję. W jaki sposób wykorzystać wnioski z analizy. Tekst: Marek Piasek Partner wydania: 16 MARKETING I PROMOCJA
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==