Partner wydania: przeniesienie praw autorskich, gdyż koliduje to z prawem do ochrony wizerunku. To tłumaczenie nie do końca wydaje się umocowane w przepisach, ale wówczas rozwiązaniem jest posiadanie licencji wyłącznej, która na dodatek będzie na pewno tańsza w pozyskaniu. – W tym miejscu warto przypomnieć o podstawowych regułach rządzących przenoszeniem i licencjonowaniem praw autorskich. Co każdy event manager powinien wiedzieć i o czym pamiętać, jeśli chce zawrzeć taką umowę? – Jak już wspominałam, należy mieć na względzie, jaki cel przyświeca nam w kwestii praw autorskich majątkowych. Czy chcemy je nabyć od autora, a tym samym twórca przestanie być ich dysponentem? Takie rozwiązanie wydaje się najlepszą opcją, ale na pewno trzeba za nie drożej zapłacić. A może po prostu wystarczy nam upoważnienie do wyłącznego korzystania z majątkowych praw autorskich, czyli tzw. licencja wyłączna? Nikt inny w danym czasie nie będzie mógł korzystać z praw autorskich w takim zakresie, w jakim my jesteśmy upoważnieni, ale majątkowe prawa autorskie pozostaną przy twórcy, gdyż ich na nas nie przeniesie. A może wreszcie chcemy otrzymać tylko licencję niewyłączną, czyli będziemy korzystać z utworu, ale nie będzie nam przeszkadzać, że inne osoby też potencjalnie będą z tych praw autorskich korzystać, np. my opublikujemy zdjęcia z imprezy na naszej stronie internetowej i nie będziemy mieć żadnych zastrzeżeń, jeśli te same zdjęcia zostaną sprzedane przez naszego fotografa do gazety o życiu gwiazd. Zarówno umowa o przeniesienie praw autorskich, jak i umowa licencyjna obejmują jedynie te pola eksploatacji, które są w niej wyraźnie wymienione. Wpiszmy więc, jak np. chcemy korzystać z fotografii (zwielokrotniać, wprowadzać do sieci), przy czym umowa może dotyczyć tylko takich pól eksploatacji, które są znane w czasie jej zawierania. Jeżeli chcemy się dowiedzieć, jakie w ogóle rozróżnia się pola eksploatacji, spójrzmy na wyliczenie w art. 50 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Przykładowo w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu polem eksploatacji jest wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową. Istnieją domniemania, że zawarcie umowy o przeniesienie majątkowych praw autorskich czy umowy licencyjnej następuje odpłatnie, przy czym (jeśli umowa nie stanowi inaczej) twórcy przysługuje odrębne wynagrodzenie za każde pole eksploatacji. Dla konstrukcji umów wynikają stąd dwa ważne wnioski. Po pierwsze, jeśli chcemy nabyć prawa autorskie lub skorzystać z nich nieodpłatnie, to wpiszmy to wyraźnie do umowy. Po drugie, zapiszmy w niej, że przewidziane wynagrodzenie ryczałtowe dla twórcy dotyczy wszystkich pól eksploatacji. Jeszcze inne zasady dotyczą zapłaty za utwór, gdy jest to zależne od zysków otrzymywanych z eksploatacji czy sprzedaży utworów. Pamiętajmy, że jeżeli umowa nie stanowi inaczej, przeniesienie własności egzemplarzy utworów nie przenosi praw autorskich do nich. Przykładowo: kupując zdjęcia od fotografa, nie nabędziemy żadnych innych uprawnień do nich niż standardowe przeglądanie na własne potrzeby. Jeśli chcemy je zwielokrotniać, umieszczać w sieci itd., musimy zawrzeć umowę dotyczącą praw autorskich. Zauważmy, że ustawa w wielu miejscach posługuje się zwrotem „o ile umowa inaczej nie stanowi” lub podobnymi wskazaniami. Na przykład umowa licencyjna uprawnia do korzystania z utworu przez 5 lat, chyba że w umowie postanowiono inaczej. Bardzo ważne jest zatem zawsze ustalenie treści umowy, czyli możliwość wykazania, na co się strony umówiły. Do tego potrzebna jest forma pisemna, wszelkie ustalenia ustne są najczęściej niezwykle trudne do udowodnienia w razie ewentualnego sporu. Dodatkowo umowa o przeniesienie praw autorskich oraz umowa licencyjna wyłączna muszą być w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Brak formy pisemnej w pierwszym wypadku powoduje, że do przejścia praw autorskich w ogóle nie dochodzi, w drugim wypadku sankcją jest brak licencji wyłącznej. Poza tym przeniesienie praw autorskich musi mieć charakter wyraźny, inaczej domniemywa się, że została udzielona licencja. Jak widać, skonstruowanie skutecznej i chroniącej należycie interesy stron umowy z zakresu prawa autorskiego wymaga dużego doświadczenia i dobrej orientacji w przepisach prawa autorskiego, ze względu na szereg niuansów, na które koniecznie trzeba zwracać uwagę. Na pewno rekomendujemy konsultacje prawne, przynajmniej na etapie konstruowania umowy, która stanowić będzie dla nas wzorzec dla innych zawieranych przez event managera umów. – A jak się ma sprawa z organizacjami zbiorowego zarządzania? Czy przy okazji eventów, gdy korzystamy z utworów, będziemy musieli płacić wynagrodzenie autorskie, czyli tzw. tantiemy? – W pierwszej kolejności będziemy musieli sobie odpowiedzieć na pytanie, jaki charakter ma nasza impreza, // Umowa obowiązkowo musi zawierać ustalenie wynagrodzenia z artystą, najlepiej dokładnie rozpisane, jakie kwoty za co dostaje, jeśli usługa jest kompleksowa – np. wykonanie utworu, pozowanie, a do tego jeszcze konferansjerka. // 52 Przegląd prawny

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==