Partner wydania: W trakcie wydarzenia Dzisiejsza technika otwiera przed organizatorami wiele możliwości. Wykorzystując potęgę takich narzędzi, jak streaming na YouTube, Facebooku, Twitterze (Periscope) czy Snapchacie, można w czasie rzeczywistym pokazać wydarzenia szerokiemu gronu odbiorców. Pojęcie audytorium nie ogranicza się już wyłącznie do uczestników zgromadzonych na sali, lecz wykracza poza mury, dzięki ekranom komputera, tabletu czy telefonu. Ale sam przekaz niekoniecznie musi stanowić pełną transmisję. Wystarczą krótkie „wejścia”, w których relacjonować można przebieg i zdradzać kulisy naszego wydarzenia. Trochę jak w telewizji? Dokładnie! A nawet i lepiej, bo macie pełną kontrolę nad materiałem, który tworzycie. To właśnie marketing internetowy daje nam dzisiaj taką możliwość i chwała mu za to! Dodatkowym wzmocnieniem przekazu może być technika działająca w 360°. Takie marki jak IKEA czy BMW zdecydowały się na relacje z wydarzenia właśnie z wykorzystaniem tej nowoczesnej formy. Dzięki temu widz może poczuć się prawie tak, jakby osobiście uczestniczył w wydarzeniu. Jeśli nie chcecie na żywo relacjonować swojego wydarzenia, warto nagrać przedstawione treści, tak aby wykorzystać je w późniejszym czasie. Dzięki temu to, co zostało zaprezentowane w trakcie eventu, możecie sprzedawać swoim odbiorcom (nie tylko w sensie monetarnym) po jego zakończeniu. Jeśli organizujecie jakiekolwiek wydarzenie, to warto pomyśleć o wykorzystaniu wideo podczas trwania samego eventu. Kojarzycie słynny zwiastun „Idy” podczas Gali Orłów, kiedy to prowadzący imprezę Maciej Stuhr wcielił się w tytułową rolę? Bez względu na to, czy sprzedajecie usługi, czy produkt, warto przygotować i wzbogacić wydarzenie materiałami wideo. Wtedy na pewno Wasz przekaz zostanie lepiej zapamiętany przez odbiorców. Prezentacja usług, produktu czy wideozapowiedź prelegentów doskonale uzupełniają i wzbogacają przekaz. Do najnowszych trendów należą ściany multimedialne (również interaktywne), technologia 3D lub mapping. Jeśli nie widzieliście prezentacji nowego BMW w formie mappingu i 3D – gorąco polecam. Efekt „wow” gwarantowany. Takie kreacje to doskonałe uzupełnienie merytorycznych treści. Można je wykorzystać zarówno w trakcie przerw, jak i obok samych wystąpień, prezentacji. Moim konikiem jest sport, podzielę się więc z Wami przykładem działań stanowiących wg mnie ideał stosowania wideo podczas eventów. Chodzi o mecze amerykańskiej ligi koszykówki – NBA. Marketing klubów jest na najwyższym poziomie, ogromny nacisk położony został na wideo. Podczas wydarzenia, jakie niewątpliwie stanowi mecz, w trakcie przerw wyświetlane są przygotowane wcześniej nagrania z udziałem zawodników. Tematyka jest bardzo różna: dotyczą danego dnia (święta narodowe, walentynki, dzień św. Patryka itp.) czy akcji charytatywnych. Produkcje bazują przede wszystkim na emocjach, przez co są świetnie odbierane. Są również perfekcyjnie przygotowane pod kątem scenariuszowym oraz realizacyjnym. Oprócz tego w trakcie przerw wykorzystuje się reakcje publiczności. Do tego służą konkursy i tzw. kisscam, gdzie operator wybiera spośród kibiców osoby, które mogą pocałować się, a tysiące osób na hali może to obejrzeć na jumbo screenie (ogromnej wielkości telebim umieszczany najczęściej pod dachem hali/ stadionu), a miliony na ekranach telewizorów. Dzięki tworzeniu takich materiałów osiąga się dodatkową korzyść – odbiorcy otrzymują nie tylko mecz, ale całe starannie przygotowane i wyreżyserowane widowisko. Czują się dopieszczeni i wiedzą, że twórcy wydarzenia zależy na ich zadowoleniu. Co później? Gdy wydarzenie się zakończy, uczestnicy najczęściej są zmotywowani i (pod wpływem pozytywnych emocji) skłonni do działania. Warto utrwalić te odczucia, aby umożliwić uczestnikom choć częściowy powrót do nich w późniejszym czasie. Rolę tego typu wideo stanowi podtrzymanie pozytywnego wrażenia i przekazanie go innym. Oczywiste jest, że wydarzenia mają przynieść zarobek, lecz czasem dobrym rozwiązaniem jest bezpłatne udostępnienie treści po fakcie. To buduje długotrwałą relację z uczestnikami i innymi odbiorcami, co zawsze się opłaca. Stwórzcie różne rodzaje relacji wideo. Krótszymi teaserami, pełnymi energii i emocji łatwo operować w mediach społecznościowych, takich jak chociażby Facebook. Dłuższe materiały zawierające cenny content, testimoniale (rodzaj wideoreferencji, film, w którym ktoś wypowiada się o swoich doświadczeniach związanych z produktem/ usługą) warto publikować na YouTube, gdzie będą stanowić także zachętę dla potencjalnych klientów. W dobie strachu przed brakiem dostępu do informacji, ominięciem ważnego wydarzenia informujcie o swoich działaniach i zamierzeniach również w formacie wideo. Stawiajcie na różnorodne przekazy. Podsumowanie Eventy ewoluują tak, jak rozwijają się technika i możliwości wideo. Ich wzajemny rozwój jest mocno skorelowany. Wykorzystajcie więc wideo przed eventami, w ich trakcie i po ich zakończeniu. Róbcie to w sposób zaplanowany! Warto stawiać na strategię (najpierw określcie cel, a potem zaplanujcie, jaki rodzaj wideo będzie służył jego realizacji), jakość (obraz, dźwięk, montaż, muzyka, grafika, animacje, scenariusz), technologię (360°, 3D, mapping, streaming) oraz emocje. Te sprzedają się najlepiej. Tomasz Krochmal // Head of Video Offon Agency Z kamerą i telewizją związany od 11 lat. Ukończył Dziennikarstwo na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz Zarządzanie (Marketing) na Uniwersytecie Jagiellońskim. Video marketing to jego żywioł. 23

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==