Partner wydania: – Dlaczego więc przedsiębiorstwa rezygnują z organizacji eventów? – Jest tylko jedno możliwe wyjaśnienie: dzieje się tak, ponieważ w czasach kryzysu zmniejsza się przychód przedsiębiorstw. Właśnie dlatego nie chcą one inwestować w wydarzenia marketingowe, które nie będą zwiększać ich przychodu i przynosić im korzyści. W czasach kryzysu przychody firmy naturalnie się zmniejszają, więc jeśli miałaby ona zorganizować event, to taki, który z pewnością da im pewną korzyść i będzie im się opłacał. Przedsiębiorcy chcą konkretnie wiedzieć, jaki będzie zysk z wydarzenia, które przygotowują. Jeśli jesteśmy w stanie im zagwarantować, że event przyniesie pewny zysk – będą go organizować. Na co dzień zajmuję się mierzeniem efektywności eventów – ich zwrotem z inwestycji (Event ROI – Event Return on Investmen). Jeśli firmy mogłyby dostawać rzetelne dane na temat wymiernych korzyści, jakie przynoszą im eventy, wtedy z pewnością byłyby bardziej przekonane, by organizować wydarzenia nawet w dobie kryzysu. – Wspominał Pan wcześniej o USA. Jak wiele różnic można dostrzec pomiędzy Zachodem a naszym krajem? – Widzę o wiele mniej różnic, niż można sobie to wyobrazić. Dużo podróżuję i widzę, że rozwój w Polsce jest na bardzo podobnym poziomie. Zwiedziłem naprawdę wiele krajów i bez względu na to, czy jest jestem w Polsce, Niemczech, USA, Rosji, czy Turcji, mam podobne obserwacje. – Można więc powiedzieć, że Polska jest nowoczesnym państwem? – Niech nikomu nie przejdzie nawet przez myśl, że Polska jest zacofana w stosunku do innych krajów. Wbrew pozorom eventy w innych państwach wyglądają bardzo podobnie. Udało mi się bardzo dobrze poznać polską branżę spotkań. Ba, znam to państwo nawet lepiej niż większość państw europejskich. Uważam, że jesteście na takim samym poziomie rozwoju przemysłu, jesteście równie zaawansowani co inne kraje – nie umniejszajcie sobie. Z tego, co wiem, macie w Polsce przynajmniej cztery bądź pięć zrzeszeń przedsiębiorstw rynku eventowego. W moim kraju, Norwegii, nie ma ich w ogóle. Wydajecie wiele publikacji, a przynajmniej dwie, które znam, są wydaniami papierowymi. Macie globalnych liderów i eventowe autorytety, np. Sławomira Wróblewskiego czy Krzysztofa Celucha. Nie myślcie, że Polska nie jest wystarczająco zaawansowanym krajem! – Istnieje jakiś przepis na osiągnięcie sukcesu w branży event marketingu? – Na początku należy zacząć od zdefiniowania pojęcia sukces. Upewnij się, że Ty i Twój klient jesteście zgodni co do tego, co rozumiecie przez ten termin. Wspólnie określcie, co chcecie osiągnąć. Równie dobrze można to sprowadzić do stwierdzenia, że aby osiągnąć sukces, musisz mieć jasno określone i precyzyjnie mierzalne cele. Dowiedz się, jak Twój sukces powinien wyglądać. Ludzie nie zdają sobie sprawy, jak wiele eventów jest organizowanych bez jasno określonych planów. Trzeba mieć jasno określone wartości biznesowe i w jasny sposób zakomunikować to osobie, która projektuje content całego wydarzenia. Jeśli w sposób czytelny uda Ci się przekazać, co chcesz osiągnąć, wtedy dostaniesz to, czego chcesz: osiągniesz sukces. – Czyli wystarczy, że jasno sprecyzujemy nasze cele? – Jeśli wiesz, czego chcesz, to dopiero wtedy możesz zacząć tworzyć. Nie wiesz, czego oczekujesz od swojego wydarzenia? Jesteś skazany na porażkę. Zawsze gdy organizuję swoje eventy, staram się prosić o odpowiedni feedback w postaci arkusza z pytaniami. Wtedy wiem, jak jeszcze lepiej zorganizować kolejne wydarzenie i co warto zmienić w przyszłości. Zanim zabierzemy się za selekcję miejsca, będziemy wybierać odpowiednią lokalizację i ocenimy jej jakość, poczekajmy na feedback od uczestników poprzedniego eventu. Wtedy mamy pewność, że w przyszłości ludzie dadzą nam maksymalną liczbę punktów we wszystkich pytaniach i feedback będzie pozytywny. Na tym polega nasza praca. Jeśli event designer ma bardzo jasno sprecyzowane narzędzia do tworzenia, stworzy dużo lepszy event. To właśnie sukces. Jeśli nie wiesz, co chcesz zrobić, jeśli nie wiesz, gdzie zmierzasz, oddasz tę szansę komuś innemu. To jest kluczowa sprawa. Elling Hamso // Managing Partner w Event ROI Institute. Główny specjalista, który potrafi w precyzyjny sposób określić efektywność organizowanych eventów. Jako członek European Best Event Awards został uhonorowany wieloma nagrodami, a magazyn „Conference & Incentive Travel” umieścił go w rankingu 50 najistotniejszych ludzi branży spotkań w Zjednoczonym Królestwie. Wyróżniono go także w Holandii, gdzie został uznany trzecim z największych profesjonalistów rynku MICE. Elling Hamso od lat profesjonalnie zajmuje się tematem Event ROI i analizuje najnowsze tendencje rynkowe. Norweski specjalista ma również stopień doktora, który zdobył na Uniwersytecie w Manchesterze. // W momencie ekonomicznego załamania spada lojalność konsumentów i trudniej jest zdobyć klienta. Każdy skupia się na zaoszczędzeniu kosztów, szuka czegoś tańszego. Walka staje się trudniejsza, a klienci przestają być przywiązani do marek. // 16 Twarzą w twarz
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==