Z CZEGO JEST TO ZROBIONE? Gafer, trytytki, płyta MDF czy OSB, hips, gips, folia, plexi, wykładzina, stal, drewno i tkaniny – tu się nic nie zmienia. Dobry scenograf jest też artystą oraz materiałoznawcą. To, co się zmienia, to podejście do wyrzucania elementów scenografii na śmietnik po evencie. Po pierwsze – coraz więcej elementów buduje się tak (jeśli tylko jest to możliwe), by ich użyć wielokrotnie przy innych scenografiach. Po drugie – również staje się to życzeniem klientów, którzy nie chcą wyrzucać pieniędzy i proszą o rozwiązania w duchu zero waste, tak by można było je wykorzystać przy kolejnych eventach lub oddać do upcyklingu. Często mają to zapisane w swoich strategiach biznesowych. Po trzecie – zdarza się, że klienci oddają niektóre elementy scenograficzne w drugi obieg: do świetlic, domów opieki, organizacji pozarządowych, schronisk, centrów integracji społecznej itd. Podobnie jest w temacie florystyki – coraz częściej zachęcamy do wykorzystania kwiatów i roślin doniczkowych, które potem mogą zostać przy kliencie lub zostać oddane do zasadzenia w ogrodzie lub upiększenia innych przestrzeni. Sztuczna roślinność ma swoje dwie twarze, bo z jednej strony jest to plastik, ale z drugiej wielokrotnego użytku. Oczywiście cięte kwiaty nigdy nie wyjdą z mody i są często konieczne, ale zazwyczaj znajdują swoich po eventowych odbiorców i na szczęście są biodegradowalne. AGENCJO, KLIENCIE, NIE RÓBCIE TEGO Zabrzmi to trochę jak zdarta płyta, bo sprawa jest znana w branży, ale mimo tego wciąż stanowi duży problem. BRIEF dziś, a oferta na JUTRO – pomysłów, koncepcji i kosztorysów nie wyciąga się z rękawa, a szczególnie w scenografii nie ma możliwości kosztorysowania na zasadzie szacunkowej. Profesjonalna wycena wymaga przeliczenia bardzo wielu elementów. W dodatku koncepcja kreatywna nie powstaje w kilka minut – to jest czasochłonny proces. Jeśli chcecie ofertę na jutro, to bądźcie pewni, że dostaniecie „ogrzewanego kotleta”, coś na oko i z pewnością nieunikatowego czy powalającego. Poważna firma scenograficzna odmówi. Bardzo często osoby, które tworzą koncepcję i robią kosztorys, są również odpowiedzialne za realizacje i montaże, więc nie zawsze są dostępni od zaraz. W dodatku są to osoby, które też mają jakieś życie rodzinne, osobiste plany czy po prostu weekend. Presja „na już” jest oznaką braku szacunku. Kolejną bolączką podwykonawców są terminy płatności. To jest sprawa, która musi być jasno określona i negocjowana na etapie uzgadniania kosztorysu, a nie w momencie wystawiania faktury końcowej za realizację zlecenia. Jeśli agencja ma uzgodnione z klientem długie terminy płatności i chce je przenieść na podwykonawcę, ten musi świadomie na to się zgodzić. Bowiem częstą praktyką jest, że taka informacja dociera do podwykonawców, gdy agencja nie płaci w terminie faktury. Takie działania są nie do zaakceptowania. Firma produkcyjna, a taką jest scenografia, praktycznie wszystkie elementy musi kupić do stworzenia i zamontowania projektu. Płatności dokonuje się w chwili zakupu. Wobec tego firma scenograficzna jest obciążona kredytowaniem realizacji klienta. Co więcej, często kosztorysy na etapie negocjacji są „wyciskane” do granic rentowności. Scenografia jest opakowaniem Waszego wydarzenia. Jest to pierwsza rzecz, na którą gość zwróci uwagę. Będzie doświadczał eventu zmysłem wzroku i uruchamiał pierwsze emocje. Potem dojdą do tego pozostałe. Scenografia jest sceną Waszego teatru i ma obiecywać niezapomniane wrażenia. Dlatego dajcie profesjonalistom czas, by mogli wszystko dobrze zaplanować, aby wszyscy mogli cieszyć się wspólnym sukcesem i efektem WOW! RENATA RAZMUK // Przez 19 lat pracowała w Renault Polska, gdzie była odpowiedzialna m.in. za wprowadzenie i koordynację polityki komunikacji wewnętrznej oraz organizację różnorodnych wydarzeń. Obecnie realizuje się, prowadząc agencję SC Event Design. W ramach strategicznej współpracy z firmą scenograficzną wspiera rozwój strategii biznesowych, marketingowych i komunikacyjnych Pracowni Kreativa. Jest pomysłodawcą i założycielem grupy „Polecam, nie polecam – platforma dla eventowców i nie tylko”. Trener w ramach cyklu szkoleniowego Maraton Eventowy oraz wykładowca- -praktyk na Studium Event Management przy Uniwersytecie Warszawskim. Od 2017 r. członek zarządu Stowarzyszenia Branży Eventowej i członek Rady Etyki przy SBE oraz członek Rady Programowej konferencji Event Biznes. NAPISZ DO AUTORKI: renata.razmuk@sceventdesign.pl Partner wydania: HOTEL ROBERT`S PORT LAKE RESORT & SPA 60 TECHNOLOGIE I INNOWACJE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==