SCENOGRAFIA EVENTOWA – ZRÓB TO Z GŁOWĄ! Plastyczna oprawa eventu, czyli scenografia. To najprostsza definicja, choć ładniej brzmi „malarstwo sceniczne” tłumaczone z greki. Jest to bardzo ważna cześć realizacji eventowej, wizualny wizerunek wydarzenia, jego opakowanie. I jak do każdego elementu składającego się na „przedstawienie”, jakim jest event, należy podejść do niego z głową. Czyli zaplanować. RYS HISTORYCZNY Scenografia jako sztuka kształtowania sceny teatralnej przez wieki opierała się na odzwierciedleniu realistycznych przestrzeni, w których działa się fabuła. Nawet jeśli była minimalistyczna z uwagi na powierzchnię i budżet, to drzewo było drzewem, góra górą, a dom domem. Kostiumy i rekwizyty wpisywały się w dany nurt dekoracji teatralnej, o symbolice nie było mowy. Oczywiście forma była uzależniona w pewnym stopniu od gustów estetycznych okresu historycznego, od panującej mody, ale nie odbiegała od powszechnie obowiązujących kanonów. Przełom nastąpił na przełomie XIX i XX w., gdy teatr, na wzór literatury i malarstwa, zaniechał naturalistycznego kopiowania rzeczywistości i sięgnął do „umowności”. Rozwój technologii multimedialnych nadał całkowicie nowe znaczenie temu, co dziś nazywamy scenografią, zarówno tą teatralną, jak i eventową. Również oczekiwania odbiorców wzrosły, a potrzeba dodatkowych efektów WOW stawia poprzeczkę coraz wyżej. O ile w teatrze gra aktorów jeszcze jest na pierwszym miejscu w skali wymagań widzów, o tyle w branży wydarzeń życzenie klienta jest jedno – event ma zostać zapamiętany, ma wywołać „ciarki”, ma przebić inne… Event ma zostać odebrany wszystkimi zmysłami, w tym przede wszystkim wzroku. Bo jak Cię widzą… SCENOGRAFIA EVENTOWA Sprawa jest taka, że plastyka eventu zeszła ze sceny. To, co dziś rozumiemy pod pojęciem „scenografii wydarzenia”, nie obejmuje już tylko tego, co się dzieje na podwyższeniu, przed oczami odbiorców, ale także dotyczy wszystkiego, co uzupełnia event, co tworzy jego wystrój, jakie są jego ozdoby i upiększenia czy efekty specjalne. To, co jest widoczne w kuluarach wydarzenia, powinno być spójne z tym, co stanowi element główny. Jedno jest pewne – scenografia musi odpowiadać założeniom eventu. Pierwszy krok to dobrze poznać, jaki cel i charakter ma on mieć, kto będzie jego odbiorcą, jakie elementy będą stanowiły jego trzon, i... jaki jest budżet. DOBRY POCZĄTEK Event to przede wszystkim koncepcja. Aby ta zaistniała, trzeba przygotować przestrzeń. Tworzymy zatem koncepcję aranżacji przestrzeni lub koncepcję stoiska na bazie briefu agencji lub klienta końcowego. Idealnym rozwiązaniem dla scenografa bądź event designera jest współtworzyć wraz ze zlecającym taką koncepcję przy udziale ekip technicznych od oświetlenia i nagłośnienia, gdyż te dziedziny są ze sobą nierozerwalnie powiązane przy organizacji scenografii eventu. To idealna sytuacja. Wzrasta również świadomość branżowa, że taki sposób pracy nad projektem pozwala oszczędzić czas i pieniądze. Dzięki wzajemnej wymianie doświadczeń i wiedzy związanej z eventem skraca się okres projektowania i przygotowywania oferty, a rozwiązania techniczne, technologiczne, produkcyjne i logistyczne są wypracowywane wspólnie przez zespół specjalistów. ETAPY KONCEPCJI SCENOGRAFICZNEJ Brief to słowo klucz. Stworzenie koncepcji, a na dalszym etapie wizualizacji scenografii i przede wszystkim kosztorysu, zaczynamy od rozebrania oczekiwań klienta na części pierwsze. Niestety, wciąż jeszcze brak dobrego briefu stanowi pierwszą przeszkodę. Dostajemy bardzo ogólne informacje, powierzchowne dane, częściowe idee, na podstawie których jest nam bardzo trudno coś realnego zaproponować. Zatem jeśli agencja czy klient oczekują profesjonalnej koncepcji, muszą najpierw rzetelnie pochylić się nad briefem i jak najwięcej powiedzieć o wydarzeniu, które mamy współtworzyć: założenia wydarzenia, miejsce, liczba osób, Tekst: Renata Razmuk Z artykułu dowiesz się: Co aktualnie oznacza termin „scenografia wydarzenia”. Jak przygotować koncepcję aranżacji pomieszczenia. W czym tkwi sekret dobrego briefu. Jak dostosować scenografię do wydarzenia. Na czym polegają najczęstsze wpadki scenograficzne. Partner wydania: HOTEL ROBERT`S PORT LAKE RESORT & SPA 58 TECHNOLOGIE I INNOWACJE
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==