Na efekty wskazują również badania rynku. Zgodnie z raportem Influencer Marketing Hub w 2017 r. aż 84% marketerów było zadowolonych ze współpracy z influencerami, a średnia wartość ruchu pozyskana za pomocą takich działań kosztem 1$ przynosiła ich prawie 8! JAK WSPÓŁPRACOWAĆ Z INFLUENCEREM, ABY WSPÓŁPRACA TA PRZYNIOSŁA KORZYŚCI? Niezależnie od tego, czy współpraca będzie dotyczyła wydarzenia i jego promocji, czy promocji jakiegokolwiek innego produktu czy usługi, zasady współpracy z influencerami są uniwersalne. Wprowadzenie ich w życie jest kluczowe dla osiągnięcia zakładanych efektów i spokojnej kampanii przeprowadzonej w bezstresowym środowisku. Oto 8 kroków mówiących o tym, jak taka współpraca powinna przebiegać. Nie pomiń żadnego z nich! 1. Plan/strategia; 2. Forma współpracy; 3. Kanały i formaty komunikacji; 4. Brief; 5. Wybór influencerów; 6. Kontakt; 7. Kwestie formalne; 8. Mierzenie efektów działań. Plan i strategia. Strategia działania i plan na współpracę z influencerem są kluczowe. Dzięki temu na koniec jesteś w stanie zmierzyć efekty działań, ale także profesjonalnie przeprowadzić całą kampanię. Powinieneś tutaj określić cele, jakie ma do wygenerowania kampania, precyzyjnie określić grupę docelową, prześledzić działania konkurencji, zaplanować harmonogram i budżet. Niezwykle ważny jest harmonogram pracy z influencerem: 1. Określenie startu i zakończenia kampanii; 2. Deadline na znalezienie odpowiedniej bazy influencerów; 3. Czas na wykonanie zadania przez influencera; 4. Okres; po jakim będziesz mierzył wyniki; 5. Harmonogram contentowy, czyli wpisów poszczególnych influencerów. W przypadku budżetu powinieneś wziąć pod uwagę kilka czynników: koszt samego influencera, kreatywną wysyłkę bądź w ogóle wysyłkę, czas poświęcony na kampanię (to także Twój koszt), ewentualne koszty wydane na reklamę (FB i IG Ads czy Google Ads). To tutaj również określasz sam pomysł na kampanię i zadanie, jakie będzie miał do wykonania konkretny influencer. Tutaj też powinieneś zadecydować, jaka powinna być ich liczba: na bazie oczekiwanych efektów, ale i posiadanego budżetu. W przypadku wydarzenia: weź pod uwagę w harmonogramie start rozpoczęcia wydarzenia, start promocji wydarzenia, działania poeventowe. W budżecie być może będziesz musiał wziąć pod uwagą koszty logistyczne influencera: dojazd czy nocleg. Zadania podczas działań eventowych będą różniły się całkowicie od „normalnej” współpracy z influencerem. Przeczytasz o tym w dalszej części artykułu. Forma współpracy. Kampanię zamierzasz przeprowadzić sam, zatrudniając agencję reklamową, a może freelancera? Zastanów się, jakie są Twoje doświadczenia w tym temacie. Często agencje oraz PR-owcy mają zdecydowanie lepszy kontakt i już zbudowane relacje z influencerami. W przypadku wydarzenia: zatrudnienie PR-owca bądź agencji może być dobrym pomysłem, w szczególności jeżeli kampanię przeprowadzasz po raz pierwszy. Co oczywiście nie jest wymogiem, ale w ostatecznym rozrachunku może pomóc zaoszczędzić Ci czas, pieniądze, a przede wszystkim skoncentrować się na tym, co najważniejsze, czyli organizacji samego wydarzenia. Kanały i formaty komunikacji. Najczęściej w kontekście influencer marketingu mówimy o Instagramie, ale mamy wiele formatów i kanałów dotarcia do grupy odbiorców. W zależności od tego, jakie kanały wybierzesz, tam będziesz szukał swoich influencerów. Nastawiając się na komunikację z młodymi ludźmi (do 16. roku życia), warto skoncentrować się na TikToku czy YouTube. Chcąc wypromować produkt llifestylowy, również warto skupić się na YouTube, ale i Instagramie czy IG Stories. Zastanów się, gdzie bywa Twoja grupa docelowa i jak w danym medium się zachowuje. Na tej podstawie dobierz odpowiednich influencerów. Jeżeli influencer korzysta z więcej niż jednego kanału, pamiętaj, aby zaznaczyć mu jednoznacznie, jakie medium ma wykorzystać w kampanii. W przypadku wydarzenia: publika bardzo często wrzuca zdjęcia z wydarzenia czy relacjonuje je na Twitterze: to właśnie tam warto poszukać influencerów. Tworząc wydarzenie biznesowe, możesz skupić się na influencerach na LinkedIn czy prowadzących blog ekspercki. Ciekawą ostatnio formą promocji jest podcast. Dzięki nim możesz dotrzeć do niszy związanej z Twoim wydarzeniem. Brief. To podstawa każdej kampanii. Dokument, który opisuje Twoją kampanię i jest zbiorem wytycznych dla influencera, na podstawie których może stworzyć dla Ciebie treści. Brief powinien być zwięzły, przejrzysty, krótki, a również atrakcyjny wizualnie. Personalizuj go! Inaczej będzie wyglądał ten tworzony dla youtuberów, a inaczej dla instagramerów czy blogerów. Rys. 1. Zerowy moment prawdy. Źródło: Think With Google Partner wydania: HOTEL ROBERT`S PORT LAKE RESORT & SPA 25

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==