szeroko omijany przez uznawane na całym świecie zespoły czy topowych artystów. Najbliższym Polsce miastem, w którym odbywała się większość eventów w ramach tras koncertowych, była Praga. Nieliczne gwiazdy decydowały się w latach 90. nasz kraj odwiedzić i zagrać regularne koncerty, a wśród nich warto wspomnieć Michaela Jacksona. Zapewne niektórzy z Was pamiętają jeszcze cykl imprez „Inwazja Mocy”, organizowanych przez radio RMF FM, gdzie na finalnym koncercie Scorpions bawiło się blisko milion ludzi? Dziś czasy się zmieniły i z pewnością infrastruktura, w tym stadiony, ułatwiła i otworzyła drzwi do organizacji dużych koncertów. Polska jest stałym punktem odwiedzin artystów niemal podczas każdej światowej trasy koncertowej. Kulminacją tych zmian jest fakt, że „chłopak z gitarą” wyprzedaje PGE Narodowy na dwie noce, niemal od ręki. Mowa oczywiście o Edzie Sheeranie. Wymienianie wszystkich artystów, którzy odwiedzili nasz kraj w ostatnich latach, nie ma większego sensu. Warto jednak odnotować, kogo ze światowych sław jeszcze u nas nie było. O ile się nie mylę, jedynie Bruce Springsteen jest brakującym ogniwem łączącym Polskę z resztą topowego świata muzycznego. KOMERCYJNIE – AGENCJE EVENTOWE POKAZUJĄ KLASĘ Wyselekcjonowanie kilku wyjątkowych realizacji z ostatnich lat jest niemal niewykonalne i może być nieobiektywne. Są jednak wydarzenia, które z pewnością będą docenione przez każdego branżowca. Wśród nich warto wymienić 25-lecie firmy Inter Cars na PGE Narodowym, które z pewnością należy wyróżnić za rozbudowany program rozrywkowy. Jako smaczek można dodać, że występ zespołu Roxette, gwiazdy imprezy, był ich ostatnim koncertem w Europie. Pod kątem koncepcji genialny event to H&M Królestwo, stworzony przez Endorfina Events. Wiele osób obserwujących branżę MICE wyczekuje wydarzenia, które za każdym razem dostarcza wielu pozytywnych emocji, czyli Bestsellery Empiku, za które odpowiada Allegro Agency. Duży nacisk na oryginalność, podczas teoretycznie nieskomplikowanego wydarzenia typu gala wręczenia nagród, powoduje, że nie da się pomiąć tego wydarzenia w zestawieniu. Z pewnością jest wiele innych wydarzeń komercyjnych, które powinny znaleźć się w tym zestawieniu – pod kątem ciekawostek, technologii i kreacji – jednak przedstawione powyżej wyjątkowo zapadły w mojej pamięci. EVENTY MASOWE – STATYSTYKI W momencie przygotowywania artykułu nie były gotowe jeszcze statystyki GUS za rok 2018 dotyczące eventów masowych. Jednak warte przytoczenia są konkretne wartości za rok 2017. Z pewnością daje to pełniejszy obraz, jak wiele wydarzeń odbywa się w naszym kraju. W 2017 r. zorganizowano 6,9 tys. imprez masowych, o 0,4 tys. więcej w porównaniu z 2016 r. (wzrost o 6,1%). Imprezy masowe zgromadziły łącznie 26,2 mln uczestników, o 1,8 mln więcej w porównaniu z 2016 r. (wzrost o 7,2%). Najwięcej imprez masowych odbyło się w woj. śląskim (760). Najwięcej osób uczestniczyło w imprezach masowych w woj. mazowieckim (3,9 mln) i śląskim (3,6 mln). Zdecydowana większość uczestników brała udział w płatnych imprezach masowych (78,0% ogółu). W woj. śląskim, mazowieckim, wielkopolskim i dolnośląskim odbyło się 40,8% wszystkich imprez masowych. Do najbardziej popularnych imprez masowych w 2017 r. należały imprezy sportowe (51,6%), które zgromadziły 15,3 mln osób. Prawie wszyscy uczestnicy biorący udział w imprezach sportowych brali udział w imprezach płatnych (96,9%). Dużą popularnością cieszyły się również imprezy artystyczno-rozrywkowe (47,3% ogólnej liczby imprez), w których uczestniczyło 10,8 mln osób. Spośród imprez artystyczno-rozrywkowych najczęściej organizowane były koncerty (59,1%), imprezy łączone (12,8%), festiwale (7,2%). Zaprezentowane powyżej przykłady masowych eventów są dowodem na dynamiczny rozwój branży MICE. Nie da się zaprzeczyć, że Polska jest traktowana jak równorzędny partner do organizacji wielkich wydarzeń. Co jednak najważniejsze, udaje nam się sprostać wszystkim oczekiwaniom i wywołać pozytywne odczucia wśród uczestników. Co roku odbywa się wiele plebiscytów i konkursów na najlepsze eventy minionego roku. Wniosek płynący już z samych nominacji nasuwa się jeden: jeszcze nie osiągnęliśmy „sufitu”. Jeżeli tylko nadarza się okazja na uwolnienie swojej kreacji, to potrafimy zaskoczyć i wbić w fotel zainteresowanych. Oby tak dalej. PAWEŁ HABERKA // właściciel agencji eventowej PowerEvents W branży od 12 lat. Wykładowca w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. Prelegent na wielu ogólnopolskich konferencjach branżowych. Autor liczych wypowiedzi eksperckich oraz artykułów ukazujących się na bieżąco w magazynach branżowych oraz innych mediach. Ma za sobą ponad 800 realizacji wydarzeń eventowych dla największych światowych firm, m.in. z branży energetycznej, usługowej, produkcyjnej i elektronicznej. W agencji jest odpowiedzialny za produkcję eventów oraz koncepcje kreatywne projektów. NAPISZ DO AUTORA: pawel@powerevents.pl Partner wydania: 6 OKIEM EKSPERTA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==