wiedzę merytoryczną ubrać w taką formę warsztatową, w trakcie której ludzie wejdą w pewien proces myślenia. Doświadczą czegoś, przeanalizują, otrzymają wiedzę i wykorzystają ją w praktyce. Podczas szkolenia nie jesteśmy w stanie zasymulować realnej sytuacji. Nie towarzyszą nam takie okoliczności, jak presja czasu, strach o pozycję, stanowisko czy przychylność klienta – czyli aspekty, które w codziennej pracy mają wpływ na nasze działanie. Możemy jednak zmusić nasz mózg do analizowania pewnych aspektów organizacyjnych, zaangażować uczestników i – co najważniejsze – pozwolić kursantom wejść w samodzielny proces analizy i tworzenia. PRZYKŁAD Nie mając dużego doświadczenia w produkcji eventów czy kreacji, bardzo trudno jest wykreować spontaniczny pomysł na akcję eventową. Z tego powodu pokazanie case study i komunikat: „Macie teraz 10 minut, zastanówcie się, co byście zaproponowali klientowi?” nie jest dla uczestnika żadną wartością. Najpierw trzeba przygotować mózg kursanta do pracy kreatywnej, czyli wykonać przynajmniej jedno ćwiczenie, które obudzi jego umysł z marazmu codziennej percepcji i wprowadzi w stan myślenia abstrakcyjnego. Warto wykorzystać nietypowe ćwiczenia, dzięki którym można, w dalszej kolejności, wykreować nietuzinkowe koncepcje eventowe. Dzięki temu uczestnicy będą przygotowani do procesu kreatywnego, a dodatkowo poznają konkretną technikę, którą mogą zastosować w swoim zespole. Warto również dodatkowo pobudzić kreatywność uczestników poprzez zastosowanie kolejnej techniki stymulującej pracę mózgu. Dopiero gdy mamy pewność, że przeszliśmy pozytywnie proces pobudzania kreatywności, możemy zaznajomić kursantów z case study. Efektami powyższych działań są poznanie dwóch technik kreatywnych, rozgrzany mózg, efektywniejszy proces tworzenia. Niestety, wielu praktykom brakuje właśnie tych kompetencji nauczania, w efekcie czego uczestnik szkolenia usłyszy kilka ciekawych case study, wykona szereg ćwiczeń, które wydadzą mu się inspirujące, ale już po miesiącu od szkolenia niewiele będzie pamiętał, nie wspominając o wdrożeniu wiedzy w praktykę. PUNKTEM WYJŚCIA JEST WARTOŚCIOWY PROGRAM SZKOLENIOWY Kolejną istotną kwestię stanowi rozłożenie materiału na partie. Niestety, króluje mit, że im więcej punktów w programie szkoleniowym, tym lepiej. Przy takim podejściu organizatorów uczestnik szkolenia prawdopodobnie wyrzuci pieniądze w błoto. Zakres edukacji dotyczącej event marketingu i event managementu jest bardzo duży, nie wspominając o aspekcie kreacji czy prawa. Dlatego ważne jest, aby zdawać sobie sprawę, że jeżeli szkolenie ma być efektywne, obligatoryjny jest zapas czasu na teoretyczne przerobienie materiału i warsztaty. Nie ma drogi na skróty. Wiele lat temu, nie posiadając doświadczenia trenerskiego, również miałam mylne pojęcie o tworzeniu programów szkoleniowych. Po latach wiem, w czym zazwyczaj tkwi podstawowy błąd. Musimy pamiętać, że ludzie po 20 minutach przestają słuchać, a po dwóch godzinach (idealnie po półtorej) powinni odpocząć. Co więcej, po powrocie z przerwy nie powinniśmy od razu zaczynać materiału merytorycznego, tylko zastosować pięciominutowy energizer. Dopiero po podniesieniu poziomu energii i wytworzeniu zaangażowania możemy podać porcję materiału merytorycznego. Z pozoru może się to wydawać stratą czasu (też tak kiedyś myślałam), ale później okazuje się, że poprzez taką formę uczestnicy zapamiętują o wiele więcej i lepiej przyswajają informacje. Istotna jest świadomość, że zupełnie inaczej tworzy się szkolenie dla osób, które dotychczas nie miały styczności z eventami i stawiają pierwsze kroki w branży, a czego innego oczekują ludzie, którzy chcą usystematyzować swoją wiedzę i szukają inspiracji lub interesuje ich aspekt budowania strategii event marketingowej czy kreacji. A jeszcze inne oczekiwania będą miały osoby, które chcą nauczyć się pracy na dokumentach eventowych i zacząć wdrażać książkę produkcyjną w swojej codziennej pracy. Kolejnym etapem jest zdobywanie wiedzy już na bardziej specjalistycznych szkoleniach, dedykowanych tylko jednemu rodzajowi wydarzeń, np. organizacja wydarzeń masowych czy targowych. WYNIEŚMY COŚ, OPRÓCZ MATERIAŁÓW Dobre szkolenie zaoferuje wszystko, czego tak naprawdę potrzebuje event manager. Jednak warto pamiętać o tym, że podczas takiego szkolenia nie nauczysz się w 100%, jak tworzyć eventy czy jak zarządzać sytuacjami kryzysowymi. Nie oszukujmy się: szkolenie 8-godzinne po odliczeniu przerw trwa 6 godzin merytorycznych, więc nie jest to dużo, a materiału do przerobienia mnóstwo. Dlatego dobry trener wie, które tematy nadają się na umieszczenie jako pomoc w materiałach szkoleniowych, a które musimy przepracować na żywo w formie procesu. W trakcie szkoleń nie chodzi o to, aby podczas zajęć wszystko skrupulatnie notować i uczyć się na pamięć, jak w szkole. Oczywiście notatki są wskazane, ale jakościowe szkolenie powinno tak naprawdę pozostawić coś w głowie – inspirację, złotą myśl, dobrą radę, konkretną kompetencję. To powinno być „coś” przydatnego. PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA Współpraca z kursantami i pomoc w rozwiązywaniu ich własnych problemów to także klucz do sukcesu, ponieważ wiele osób przychodzi na szkolenia z konkretnym problemem, który wymaga rozwiązania. Ludzie liczą, że osoba bardziej doświadczona lub po prostu z innym bagażem doświadczeń zawodowych przeanalizuje ich sytuację z innego punktu widzenia. Wiele osób zapisuje się na konkretne szkolenie, bo właśnie tego im brakuje i liczą na to, że uzyskają rozwiązanie, które będą mogli wdrożyć w swojej firmie. Przykładowo, jeśli na szkolenie z Tworzenia Ofert Eventowych przychodzi osoba, której słabszą stroną jest przygotowywanie takich prezentacji, to oczywiste, że będzie oczekiwała polepszenia kompetencji w tym zakresie. Jednak osoba ta może oczekiwać również tego, że prowadzący podpowie jej, jak dostosować konkretną ofertę do swojego klienta. Ludzie myślą w kategorii korzyści – idą gdzieś w konkretnym celu, z konkretnym zamiarem i chcą otrzymać konkretne rozwiązanie. Dlatego trener powinien traktować kursantów jak współpracowników, z którymi przepracowuje konkretne Partner wydania: 8 OKIEM EKSPERTA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==