Nadchodzący rok, podobnie jak kilka ostatnich lat, zapewne po raz kolejny potwierdzi regułę, która już dawno wkradła się w świat techniki eventowej: It Always seems impossible until it’s done („Rzeczy niemożliwe są do momentu, aż ktoś je zrobi”). Dokładnie w ten sposób rozwija i zmienia się branża. Z jednej strony nowe technologie, które pojawiają się na rynku eventowym, a z drugiej wymagający klienci pozwalają przełamywać kolejne granice „niemożliwości” i rozwijać się krajowym, wyspecjalizowanym firmom w technologicznej obsłudze koncertów, festiwali czy wydarzeń firmowych. Rozwój technologiczny całego rynku nie tylko niejako wymusza ciągłe inwestycje, ale też sprawia, że większego znaczenia, wręcz kluczowego, nabiera kreacja i świeże spojrzenie na już dobrze znane rozwiązania. Zmiany w technice eventowej, zachodzące w każdym jej obszarze, to nie tylko nowe, bardziej elastyczne i lżejsze ekrany diodowe, wyższej rozdzielczości i jasności projektory. To również systemy realizacji, które optymalizują, usprawniają zarządzanie całymi systemami multimedialnymi, i przede wszystkim dodatkowe oprogramowania i systemy otwierające przed branżą zupełnie nowe możliwości.
Producenci przez kolejne miesiące (szczególnie na targach tematycznych) prezentować będą swoje nowe propozycje dla branży, dobrze znane urządzenia o jeszcze lepszych parametrach technicznych, rozwiązania i systemy wyraźnie zacierające linię pomiędzy scenografią, techniką i technologią eventową. Obecnie dostęp do nowych technologii dla wszystkich firm jest taki sam albo bardzo zbliżony. Aby wyróżnić się na rynku w roku 2018, nie tylko potrzebne będą nowe produkty, ale przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, aby poszukiwać zupełnie nowych rozwiązań, kreować nowe pomysły realizacyjne i umiejętnie łączyć technologie.
Gdzie szukać nowości i inspiracji?
Jednym z miejsc, gdzie można dokonać łatwego przeglądu nowości, są targi branżowe, odbywające się m.in. na początku roku w Londynie czy Frankfurcie. To właśnie tam producenci przedstawiają swoje nowe innowacyjne produkty lub dobrze znane rozwiązania w kolejnych, jeszcze lepszych wersjach. Obecność na targach jest pewnym must have firm, które chcą kreować rynek, a nie biernie do niego należeć.
Do imprez, na których należy być, zaliczyć trzeba:
- „Targi Prolight + sound”, które odbywają się we Frankfurcie (data kolejnych targów: 10–13.04.2018), są jednymi z największych targów branży nagłośnieniowej, oświetleniowej oraz technik multimedialnych.
- „Targi ISE. Targi Integrated System Europe” to 4-dniowa, cykliczna impreza. W 2018 r. odbędzie się w dniach 6–9.02., tradycyjnie w Amsterdamie. Poświęcona jest systemom audio-video oraz integracji systemów elektrycznych. Od lat organizator targów skutecznie dokłada wszelkich starań, żeby targi stały się najefektywniejszym narzędziem wsparcia biznesu dla wystawców, jak i dla odwiedzających tę imprezę.
- „Targi Plasa” odbywające się zawsze w drugiej połowie roku we wrześniu. Wizyty na międzynarodowych targach branżowych, spotkania z klientami i wewnętrzne dyskusje sprawiają, że łatwiej spośród wielu oferowanych rozwiązań wybrać te, które tak naprawdę pomogą osiągnąć przewagę nad konkurencją. Kluczowe jest słowo „pomogą”, bo dziś technologia i rozwiązania to jedynie narzędzie, które bez odpowiednich umiejętności i kompetencji nie zostaną w pełni wykorzystane podczas kolejnych realizacji.
Nowe spojrzenie na dobrze znane rozwiązania
Nowe produkty, kolejne, jeszcze lepsze wersje dobrze znanych rozwiązań wyłącznie w połączeniu z dużym doświadczeniem i unikatową umiejętnością kreacji pozwolą wyciągnąć z urządzeń wszystko to, do czego producent przystosował swoje produkty. Bez zespołu pełnego pasji nawet najnowsze i najlepsze rozwiązania będą wykorzystywane tylko w kilku procentach z pominięciem właśnie tych kluczowych elementów, o które producenci zmienili produkt, a tym samym firma może stracić kilka cennych przewag na tak konkurencyjnym rynku (rynek techniki eventowej w Polsce jest bardzo rozdrobniony, a w połączeniu z dużą łatwością dostępu do nowych technologii przewagę konkurencyjną zdobyć można wyłącznie, w pełni wykorzystując potencjał ludzi i sprzętu, którym się dysponuje).
„Stare” produkty w nowych odsłonach otwierają kolejne epoki w swoich kategoriach (projekcji, ekranów LED, oświetlenia itd.), zmieniając podejście do produkcji eventowych, pozwalając na ich realizację w dotąd nieosiągalnej jakości i formie. Dobrze znane ekrany LED dotychczas kojarzone głównie z regularnymi, kwadratowymi lub prostokątnymi formami nabierają zupełnie nowych kształtów, mogą być np. wielkimi przestrzennymi literami bez konieczności stosowania dodatkowej scenografii.
Serce eventu z dodatkową mocą – rozwój media serverów
To, co mogliśmy obserwować już w tym roku, zapewne w 2018 r. nabierze jeszcze większego tempa, tzn. zmiany, którym podlegać będą serca eventów – reżyserki. Po rozwoju technologii LED, ciągłym prześciganiu się producentów w rozwiązaniach działających w coraz wyższej rozdzielczości czy nowych modelach projektorów dynamiczny i znaczący rozwój przeżywa gałąź systemów realizacji. Najnowsze systemy realizacji optymalizują i usprawniają zarządzanie całymi pokazami multimedialnymi. Dzięki dużej mocy obliczeniowej możliwe jest i będzie łączenie i wspólne zarządzanie, poprzez jeden media server, automatyki sceny i technologii eventowych (projekcji, ekranów diodowych systemów śledzenia ruchu), ale przede wszystkim pozwolą na uzyskanie dotychczas niemożliwych efektów realizowanych podczas trwania eventów. Łączenie zalet najlepszych na rynku media serverów z najmocniejszymi profesjonalnymi procesorami graficznymi, z dużym zapasem mocy obliczeniowej oraz oprogramowaniami graficznymi to trend, który w tym roku zapoczątkowała firma d3technologies produktami z serii gx, a który będzie miał swoją kontynuację w kolejnych miesiącach. Oczywiście kluczowe znaczenie ma to, co dzięki takiemu połączeniu uzyskamy, i w jaki sposób ma i będzie to miało wpływ na realizacje eventowe. Zastosowanie efektownego media servera przy produkcjach eventowych pozwoli nie tylko na tworzenie niepowtarzalnych efektów wizualnych, ale przede wszystkim na ich interaktywność. Wszystko odbywać się będzie w czasie rzeczywistym, w środowisku wysokich rozdzielczości przy jednoczesnej pracy z wieloma plikami. A same efekty będą ściśle powiązane z tym, co dzieje się aktualnie na scenie.
Autor: dział marketingu VES Sp. z o.o.