Każdy z nas coraz częściej sięga po nowe technologie, by ułatwić sobie życie. Dlatego nie ma nic dziwnego w tym, że zdecydowała się na nie również branża hotelowa. Nie chodzi tu jedynie o monitoring obiektów ani o prosty system obsługujący listę rezerwacji. To oczywistość, o której nawet nie warto wspominać. Nazwijmy to podstawą. Nowoczesny biznes sięga po technologie, by poprawiać jakość funkcjonowania – zarówno własną, jak i osób z jego usług korzystających.
Obecnie zarządzanie nowoczesnymi obiektami hotelowymi jest wspierane innowacyjnymi technologiami na naprawdę wysokim poziomie. Bardzo wiele elementów systemu zarządzania hotelem planowanych jest już na etapie projektowania obiektu. Systemy wbudowywane są bardzo często w szkielet budynku, a administratorzy stosują rozwiązania technologiczne w niemal każdym elemencie kontrolowania pracy hotelu i jego funkcjonowania. Dostępne systemy zarządzania obiektami hotelowymi pozwalają na sterowanie i monitorowanie oświetlenia i klimatyzacji w każdym pomieszczeniu, zorganizowanie wideokonferencji z partnerem z innego kontynentu. Nawet praca kucharzy w hotelowych kuchniach jest wspierana nowinkami technologicznymi. Dzięki technologii nie tylko łatwiej zarządzać obiektami hotelowymi. Ich zastosowanie może wpierać biznes i być pomocne dla klientów indywidualnych oraz biznesowych.
PŁASZCZYZNY DZIAŁANIA NOWYCH ROZWIĄZAŃ
Działa to na wielu płaszczyznach: zwiększa efektywność pracowników, poprawia komfort gości, pozwala lepiej zarządzać spotkaniami biznesowymi oraz finansami hotelu. Zarządzający obiektem może wykorzystać rozwiązania informatyczne w każdym obszarze swojej działalności. Obecnie hotele korzystają z nowinek technologicznych w wielu obszarach, w tym na poziomie systemu zarządzania budynkiem (z ang. BMS – Building Management System), który steruje urządzeniami w hotelowym SPA, maszynami znajdującymi się w wyposażeniu kuchni, rozwiązaniami technologicznymi w salach konferencyjnych, a nawet aplikacjami mobilnymi wykorzystywanymi przez gości i organizatorów eventów.
JAK ZADBAĆ O GOŚCI?
Na rynku klientów następują bowiem szybkie zmiany. Gośćmi hoteli staje się pokolenie niewyobrażające sobie życia bez technologii, które odpowiada już za znaczącą część popytu i rynku konsumenckiego. Z tego względu trzeba mieć na uwadze ich potrzeby i zmodernizować istniejące usługi hotelowe, aby odpowiadały technologicznej rewolucji XXI w. Goście hotelu nadal często nie są nawet świadomi rozwiązań technologicznych, które w nim zastosowano. Jednak pierwsze wrażenie, jakie dany obiekt wywiera na gościach, w dużej mierze opiera się na obsłudze hotelowej. Właśnie dlatego już podczas meldowania gościa w obiekcie warto zadbać chociażby o odpowiednią temperaturę pomieszczeń – tak, aby już od przestąpienia przez próg hotelu gość czuł się komfortowo.
Wszystko dzieje się automatycznie. Bardzo wiele rozwiązań zastosowanych np. w SPA, jak system SOFT-PACK, służy poprawieniu komfortu gości. System ten pozwala na „lewitowanie” ciała gościa w pozycji embrionalnej na powierzchni ciepłej wody, co wsparte odpowiednim systemem emisji dźwięków dopełnia relaksu.
TECHNOLOGIE KONFERENCYJNE I BIZNESOWE
– Klient biznesowy ma do dyspozycji wachlarz usług i udogodnień, które pozwolą mu zorganizować idealne spotkanie biznesowe, ale również na efektywne zarządzanie danym wydarzeniem dzięki urządzeniom mobilnym. Właściwe oznakowanie sal konferencyjnych zapewnia system Digital Signage – ekrany umieszczonych przed wejściem do poszczególnych sal. Pozwalają one na umieszczenie logo firmy, agendy lub prezentacji. Sale konferencyjne wyposażone są w panele, które za jednym kliknięciem dostosowują klimat sali do zbliżającego się wydarzenia. Dzięki panelowi można ustawić tryb prezentacji lub dostosowywać oświetlenie scen do danego wydarzenia – tak prezentuje system Grzegorz Warchałowski, zastępca kierownika technicznego w hotelu Narvil Conference & Spa.
Nowoczesne technologie ułatwiają gościom obcowanie z obiektem. Coraz więcej hoteli przygotowuje dla nich aplikacje na urządzenia mobilne, która pomagają jak najlepiej zaplanować swoje wydarzenie oraz być w stałym kontakcie z uczestnikami. Aplikacja mobilna hotelu może być pobrana przez gościa, który już znajduje się w hotelu i dokonał wcześniej rezerwacji. Wystarczy przedstawić korzyści z jej pobrania i można liczyć na to, że zainstaluje ją na swoim smartfonie lub tablecie – dla własnej wygody. Statyczne treści, jak galerie zdjęć pokoi czy historia hotelu, mogą okazać się za mało interesujące. Aplikacja ta przekracza te naprawdę podstawowe funkcjonalności – działa jak nowoczesna platforma informacyjna, łącząca organizatora z zebranymi gośćmi. Znajduje ona zastosowanie nie tylko podczas spotkań biznesowych – dzięki wbudowanemu informatorowi korzystający z niej goście hotelu zyskują dostęp do wszystkich najpotrzebniejszych informacji podczas pobytu – od godzin serwowania posiłków, poprzez menu restauracji hotelowej, po najnowsze oferty specjalne. Dla organizatorów konferencji aplikacja jest jednak czymś więcej – może pełnić funkcję praktycznego narzędzia, dzięki któremu przekażą uczestnikom agendę spotkania czy materiały informacyjne i promocyjne. Dzięki wiadomościom push poinformują również o ewentualnych zmianach w planie eventu. Chęć wykorzystania modułu konferencyjnego aplikacji wystarczy zgłosić na etapie organizacji wydarzenia.
Każdy właściciel obiektu hotelowego zdaje sobie świetnie sprawę z tego, że zadowolenie ze świadczonych przez niego usług jest podstawowym elementem wpływającym na dalszy rozwój i ocenę obiektu. Goście zadowoleni z obsługi wydają pozytywne opinie o hotelu, nie ograniczając tego do grona własnych znajomych. Szczególnie ważne jest to w obsłudze klientów biznesowych.
Tekst: Marcin Niedziałek