Analityka marketingowa w branży eventowej

Aktualności
Z artykułu dowiesz się: Za pomocą jakich narzędzi uzyskać opinie na temat eventu; Czym jest i jak wykorzystać Google Analitycs; Jakie funkcje posiada Marketing Automation; Co ma na celu automatyzacja działań marketingowych.

Rozwój sieci internetowej, w tym portali opiniotwórczych i szeroko rozumianych mediów społecznościowych, sprawił, że wzmianki i opinie zamieszczane w internecie zdominowały tradycyjne kanały przekazu. Zarządzanie wizerunkiem w sieci (a przede wszystkim monitoring tego) stało się wyzwaniem, któremu należy sprostać, korzystając z nowoczesnych technologii. Organizując event, nie sposób nie badać szumu, który ma miejsce wokół naszego spotkania. Weryfikacja pojawiających się wzmianek i publikacji o naszym evencie pozwala zachować kontrolę nad nim, ale także aktywnie wesprzeć jego dalsze rozpropagowanie wśród potencjalnych uczestników. Kluczem staje się możliwość uzyskania opinii na temat naszego eventu (oraz eventów konkurencyjnych) dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii monitoringu wzmianek zarówno z mediów społecznościowych, jak i klasycznego internetu (takich jak fora, blogi, serwisy informacyjne i wiele innych).

Internet to obecnie główne źródło opinii i informacji. To również medium o największym współcześnie zasięgu, które wywiera ogromny wpływ na kształtowanie wizerunku. Monitoring wizerunku to analiza polegająca na rejestrowaniu publicznych wpisów obejmujących określone słowa kluczowe (w szczególności obejmujące markę naszego eventu), a następnie przetwarzaniu i grupowaniu ich na pozytywne, negatywne i neutralne.

Przykładowe funkcje i zastosowanie systemów monitoringu wizerunku marki:

- Opinie internautów na temat Twojego eventu – dzięki możliwości zdefiniowania dowolnych słów kluczowych charakteryzujących event masz możliwość śledzenia kluczowych wypowiedzi na zadany temat.

- Chroń wizerunek w sieci – śledź opinie pojawiające się w sieci w kontekście eventu i wychwytuj negatywne wzmianki o nim, co przyczyni się do natychmiastowej reakcji na krzywdzące oceny czy opinie niezadowolonych konsumentów. Rozwiążesz dzięki temu problem już w zarodku, nim przerodzi się on w kryzys wizerunkowy marki.

- Wesprzyj sprzedaż i pozyskaj nowych klientów – nim zostanie podjęta decyzja o zakupie biletu na event, klienci w sieci dokonują wielokrotnych analiz. Pozyskanie przez nas informacji, że dany konsument szuka właśnie informacji o spotkaniu, które my organizujemy, daje szansę na dotarcie do niego i szybką komunikację zachęcającą do zakupu biletu.

- Sprawdź efektywność prowadzonych kampanii marketingowych – monitoring szumu, jaki byliśmy w stanie wygenerować w mediach społecznościowych i w sieci, stanowi doskonałe narzędzie do mierzenia efektywności prowadzonych przez nas kampanii. Dodatkowo wykorzystanie narzędzi pozwala na poznanie ambasadorów naszej marki, czyli osób, które miały największy wpływ na rozprzestrzenianie się informacji o naszym evencie i prowadzonych działaniach – możemy na tej podstawie np. zadecydować, jakich prelegentów warto zaprosić.

GOOGLE ANALITYCS

Google Analytics to internetowe narzędzie do analizy statystyk serwisów /stron  internetowych udostępniane przez firmę Google. Narzędzie jest darmowe dla użytkowników, których witryny są odwiedzane miesięcznie nie więcej niż 5 mln razy. Instalacja systemu na stronie internetowej polega na wklejeniu fragmentu kodu JavaScript.

Przykładowe funkcje i zastosowanie Google Analytics:

- Współcześni konsumenci traktują wyszukiwarkę Google niczym znajomego, którego można zapytać o radę. W momencie gdy poszukują informacji, które są im potrzebne i korzystają z wyszukiwarki, my może sprawdzić, czego tak naprawdę szukają. W ten sposób możemy m.in. lepiej wykorzystać potencjał sprzedażowy dzięki skróceniu czasu prowadzącego do zakupu. 

- Dzięki analizie przepływu użytkowników dowiesz się, w jaki sposób użytkownicy Twojej witryny przemieszczają się po niej i jakimi trasami docierają do danej informacji, co pozwoli Ci zoptymalizować nawigację i prezentację treści na stronie.

- Dowiesz się, z jakich miejsc na świecie odwiedzają Cię klienci, czym się interesują oraz w jakim są wieku i jakiej płci, co zdecydowanie może wpłynąć na formę prezentacji przez Ciebie oferty eventu.

- Ocenisz skuteczność prowadzonych kampanii – zobaczysz chociażby, jak wiele czasu spędzili użytkownicy pochodzący z danego źródła reklamy.

Wybrane możliwości systemu Google Analytics:

- „Odbiorcy” – funkcjonalność, w ramach której zbierane są dane dotyczące użytkowników, którzy odwiedzili naszą stronę. Przeglądając dane zebrane w tym widoku, będziemy w stanie odpowiedzieć sobie na takie pytania, jak: z jakich państw czy miast pochodzą nasi klienci? (zakładka Dane geograficzne – Lokalizacja); ile osób to nowi klienci, a ilu z nich powraca na naszą witrynę? (zakładka Zachowanie – Nowi a powracający); z jakiego systemu operacyjnego i przeglądarki korzystają użytkownicy odwiedzający stronę naszego eventu? (zakładka Technologia – Przeglądarka i system).

- „Pozyskiwanie” – czyli opcja, dzięki której uzyskujemy informację, skąd nasi klienci trafili na naszą witrynę i jakie jest źródło ruchu w ramach niej. Wyróżniamy tu 5 podstawowych kanałów: Direct – wejścia bezpośrednie na stronę, OrganicSearch – wejścia z bezpłatnych wyników wyszukiwania,Referral – przejścia na naszą stronę z innych stron, Social – wejścia na stronę z mediów społecznościowych oraz PaidSearch –wejścia na stronę, których źródłem było kliknięcie w reklamę Google AdWords lub innych płatnych reklam. W tym przypadku możemy dowiedzieć się, ile mamy wejść z danego kanału ruchu (zakładka Kanały) oraz z jakich innych stron najczęściej użytkownicy trafiają na naszą  stronę (zakładka Wszystkie odesłania).

- „Zachowanie” – to z kolei informacje dotyczące zachowania użytkowników na stronie, które będą szczególnie istotnymi wskazówkami na temat tego, jak długo użytkownicy na niej przebywają, na jakich podstronach spędzają najwięcej czasu, a jakie podstrony odwiedzane są najrzadziej.

MARKETING AUTOMATION

W ostatnich latach świat marketingu zmienił się nie do poznania. Szeroki dostęp do informacji i źródeł pozyskiwania danych sprawił, że mamy dziś możliwość analizy ścieżki zakupowej naszych potencjalnych kupujących, czyli naszych przyszłych i dotychczasowych uczestników eventów. Kupujący aktywnie odkrywają obecnie nowe treści i produkty, poszukują informacji on-line, analizują dostępne dane w mediach społecznościowych i docierają do szczegółowych informacji, nim nawiążą z nami bezpośredni kontakt. Oznacza to, że musimy być przygotowani pod względem technologicznym i korzystać z dostępnych nowoczesnych narzędzi pozwalających na wyjście naprzeciw oczekiwaniom konsumentów poprzez dostarczanie spersonalizowanych komunikatów marketingowych, które pozwalają się wyróżnić w gąszczu przekazów reklamowych.

Automatyzacja działań marketingowych ma na celu zwiększenie efektywności prowadzonych kampanii marketingowych poprzez automatyczne gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących potencjalnych konsumentów (tzw. leadów sprzedażowych). Na podstawie pozyskanych danych na temat potencjalnych klientów (czynników demograficznych czy zachowań behawioralnych podejmowanych na danej stronie internetowej) i po ich zidentyfikowaniu specjalny system kieruje do odbiorców odpowiednie, spersonalizowane przekazy marketingowe, zgodne z naszą strategią marketingową.

Przykładowe funkcje i zastosowanie systemu Marketing Automation:

- Digital Body Language – systemy zarządzania procesami automatyzacji marketingu pozwalają na analizę zachowań potencjalnych klientów w zetknięciu z marką naszego eventu (np. wskaźniki kliknięć w korespondencję e-mailową, pobieranie materiałów ze strony internetowej, wizyty na stronie internetowej etc.). Pozwala to na uzyskanie cennych informacji i wskazówek związanych z intencjami zakupowymi i dopasowanie do nich informacji marketingowych.

- Monitorowanie odwiedzających stronę naszego eventu – umożliwia analizę ścieżek i zachowań konsumenta, a następnie dostarczanie osobom odwiedzającym naszą stronę dedykowanych i spersonalizowanych komunikatów marketingowych.

- Komunikaty marketingowe – personalizacja i dynamiczne treści – opierając się na zgromadzonych w systemie Marketing Automation danych obejmujących preferencje naszych klientów i ich zainteresowania, jesteśmy w stanie zwiększyć ich zainteresowanie programem naszego wydarzenia poprzez maksymalne dopasowanie wygenerowanych komunikatów do odbiorcy, przez co wzrasta efektywność wykorzystywanych przez nas kanałów marketingowych.

- Leadnurturing – to proces służący przygotowaniu klienta do zakupu poprzez dostarczanie mu treści o charakterze edukacyjnym (np. cykl porad dystrybuowanych w różnych formach i kanałach marketingowych pt.: „Jak przygotować efektywną kampanią marketingową?”) mających na celu poszerzenie wiedzy o usłudze, które zachęcą go do skorzystania z naszej oferty (np. zakup biletu na konferencję marketingową).

- Leadscoring – system punktów (wartości liczbowych) przypisywanych do naszego klienta na podstawie jego konkretnych aktywności (np. wejście na stronę z poradami marketingowymi – 5 pkt). Na tej podstawie selekcjonowane są kontakty, które osiągnęły dany wskaźnik i „dojrzały” do kontaktu z naszym event managerem (np. 50 pkt).

- E-mail marketing – w ramach funkcjonalności systemów do automatyzacji marketingu możemy wyróżnić kreator e-maili i newsletterów oraz automatyzację wysyłek realizowanych do naszych klientów. Już nie musimy się martwić o „najlepszą godzinę wysyłki” – system sam dopasuje porę i termin do ich preferencji.

PODSUMOWANIE

Stosując narzędzia analityczne, mamy możliwość precyzyjniejszej oceny zachowań klientów, a także oceny efektów prowadzonych przez nas działań. Dzięki niej mamy szansę na realizację świadomych działań dzięki rozpoznaniu potrzeb i oczekiwań.

Przypisy